Lördagen den 13 juni 2026
Oberoende nyheter och fördjupande journalistik
Utrikes

Pentagon stänger pressrummet för journalister efter ny säkerhetsklassning

Pentagon stänger pressrummet för journalister efter ny säkerhetsklassning

Foto: Freepik

Pressrummet i det amerikanska försvarshögkvarteret Pentagon är inte längre tillgängligt för journalister, efter att lokalen klassats som ett säkerhetsskyddat område. Det uppger fyra källor för Washington Post.

Text: Alma Fredriksson

Klassningen skedde under de senaste veckorna

Förändringen genomfördes någon gång under de senaste veckorna och drabbar journalister som bevakar ett av världens mest inflytelserika försvarsdepartement. Pressrummet har tidigare fungerat som en plats där reportrar kunnat ställa frågor direkt till tjänstemän om aktuella händelser.

En talesperson för Pentagon uppger till New York Times att beslutet motiveras av att talskrivare har flyttat in i lokalen, och att dessa regelbundet arbetar med hemligstämplad information.

Åtgärden är en del av ett mönster av begränsningar

Beslutet om pressrummet är inte isolerat. Sedan försvarsminister Pete Hegseth tidigare infört krav på eskort för journalister i Pentagons korridorer har pressen haft kraftigt begränsad rörlighet i byggnaden, rapporterar New York Times.

Begränsningarna skärptes ytterligare när departementet gavs möjlighet att klassa enskilda journalister som säkerhetsrisker och dra in deras pressackrediteringar.

– Det här är ett mönster av åtgärder som systematiskt begränsar pressens förmåga att granska försvaret, är den typ av kritik som höjts från medieorganisationer i USA.

New York Times stämde Pentagon förra året med hänvisning till att åtgärderna strider mot det första tillägget i USA:s konstitution, som skyddar pressfriheten. Rättsprocessen pågår alltjämt, och utgången väntas få stor betydelse för hur långt ett försvarsdepartement kan gå i att begränsa journalisters tillträde till federala lokaler.

Dela:
Annons Annons