Torsdagen den 25 juni 2026
Oberoende nyheter och fördjupande journalistik
Ekonomi

AP2 fyller på i Stegra med 330 miljoner, totalt nära 1 miljard

AP2 fyller på i Stegra med 330 miljoner, totalt nära 1 miljard

Foto: Freepik

AP-fonden AP2 investerar ytterligare cirka 330 miljoner kronor i den gröna ståltillverkaren Stegra, rapporterar SvD. Det sker inom ramen för bolagets kapitalrunda som stängdes under onsdagen och uppgick till drygt 15 miljarder kronor.

Text: Elias Sandberg

AP2:s totala exponering mot Stegra

AP2 är en av flera befintliga aktieägare som valde att följa med i den senaste kapitalrundan. Med det nya tillskottet uppgår AP2:s samlade investering i Stegra till nära 1 miljard kronor.

– Vi är medvetna om att detta är ett utmanande projekt med hög risknivå. Samtidigt bedömer vi att den plan man tagit fram är trovärdig, säger Åsa Norman, kommunikationschef på AP2.

Stegra, som tillverkar fossilfritt stål med vätgas i Boden, har länge betraktats som ett av de mer riskfyllda satsningarna inom den gröna industriomställningen i norra Sverige.

Kapitalrundan stängd på 15 miljarder

Stegra bekräftade under onsdagen att bolagets kapitalrunda är avslutad och landade på drygt 15 miljarder kronor. Det är ett av de större kapitalresningarna inom grön industri i Sverige på senare tid.

Att befintliga investerare som AP2 väljer att fortsätta satsa signalerar ett fortsatt förtroende för bolagets affärsplan, trots de utmaningar som följer med storskalig industriell omställning. Stegra har tidigare dragits med förseningar och kostnadsökningar, vilket gjort projektet omdiskuterat bland analytiker och investerare.

Dela:
Annons Annons