Castellum säljer skånska fastigheter för 13 miljarder, aktien stiger 4 procent
Foto: Freepik
Fastighetsjätten Castellum säljer hela sitt bestånd i Skåne till Wihlborgs för drygt 13 miljarder kronor. 60 procent av köpeskillingen återförs till aktieägarna, uppger bolaget i ett pressmeddelande.
Låg avkastning bakom beslutet
Affären är en renodlingsstrategi från Castellums sida. Vd Pål Ahlsén motiverar försäljningen med att de skånska fastigheterna inte genererar tillräckligt hög vinst i förhållande till kapitalet.
Castellums storägare Roger Akelius välkomnar beskedet och ger Ahlsén beröm, en vd som Akelius själv drev igenom att tillsätta. I en kommentar till Dagens Industri skriver fastighetsmiljardären:
– Pål Ahlsén kan räkna, så jag förutsätter att kapitalet i första hand används för amortering. Därefter återköp av aktier eftersom det ger något mer än utdelning.
Castellum lyfter, Wihlborgs faller
Marknaden reagerar tydligt på nyheten. Castellums aktie stiger med över 4 procent efter att affären offentliggjordes, medan Wihlborgs aktie backar med cirka 3 procent, sannolikt till följd av den stora kapitalutläggningen.
För Wihlborgs, som redan är en av de dominerande aktörerna på den skånska fastighetsmarknaden, innebär köpet ett kraftigt utökat bestånd i regionen. Exakt vilka fastigheter som ingår i affären och när tillträdet sker framgår inte av det tillgängliga underlaget, men transaktionen är en av de större på den svenska fastighetsmarknaden hittills under 2026.