Onsdagen den 24 juni 2026
Oberoende nyheter och fördjupande journalistik
Ekonomi

Dollarn på högsta nivån sedan november efter hökaktiga Fed-signaler

Dollarn på högsta nivån sedan november efter hökaktiga Fed-signaler

Foto: Freepik

Dollarn stärktes med 0,4 procent på tisdagen och nådde sin högsta nivå sedan november förra året, drivet av förväntningar om att Federal Reserve höjer räntan senare i år, rapporterar Bloomberg.

Text: Elias Sandberg

Marknaden prisar in två räntehöjningar

Rörelsen sker i takt med att marknaden nu prisar in nära två räntehöjningar på 25 punkter i USA fram till början av nästa år. Stärkningen mäts mot en korg av valutor och speglar en tydlig omsvängning i marknadens syn på den amerikanska penningpolitiken.

Förväntningarna kretsar allt mer kring att Fed inleder en ny höjningscykel redan i september, enligt Bloomberg.

Ytterligare uppgång möjlig, enligt strateg

Mizuho-strategen Jordan Rochester ser utrymme för dollarn att stärkas ytterligare och pekar på ett historiskt mönster.

– Dollarn tenderar att stiga inför Fed-höjningar, och marknaden leker med tanken på att en höjningscykel kan inledas i september, säger han.

Uttalandet antyder att den nuvarande rörelsen kan vara ett förstadium snarare än ett toppläge, förutsatt att Fed-signalerna håller i sig under sommaren.

Dela:
Annons Annons