Tisdagen den 23 juni 2026
Oberoende nyheter och fördjupande journalistik
Ekonomi

Ellos siktar på börsen i Q3 – vill locka 2,9 miljoner kunder som aktieägare

Ellos siktar på börsen i Q3 – vill locka 2,9 miljoner kunder som aktieägare

Foto: Freepik

E-handelsbolaget Ellos planerar en börsnotering under det tredje kvartalet 2026, efter att huvudägarna tackat nej till ett bud från en okänd köpare för drygt en vecka sedan.

Text: Elias Sandberg

Nobbade hemligt bud, väljer börsen

Beslutet att avvisa budet öppnade dörren för en notering. Ordförande Morten Astrup bekräftar planerna i en intervju med EFN och beskriver börsen som den valda vägen framåt för bolaget.

Vilken köpare som lade budet är inte känt, och Ellos har inte lämnat några detaljer om erbjudandets storlek eller villkor.

Målet är att göra Ellos till en folkaktie

Strategin inför noteringen är tydlig: Ellos vill omvandla sina befintliga kunder till aktieägare. Bolaget har i dag 2,9 miljoner kunder, en bas som ledningen ser som en naturlig rekryteringspool för nya småsparare.

– Det är lite högt, men ambitioner är alltid högre än mål, säger Morten Astrup, ordförande för Ellos.

Ambitionen att bli en folkaktie är en strategi som tidigare använts av bolag som vill skapa bred ägarspridning och stärka varumärkeslojaliteten bland privatpersoner. Lyckas Ellos mobilisera ens en bråkdel av kundbasen som aktieägare kan det ge noteringen ett starkt genomslag på marknaden.

Tidplanen pekar mot det tredje kvartalet 2026, vilket innebär att en eventuell börsintroduktion kan ske redan under sommaren eller tidig höst.

Dela:
Annons Annons