Experter ser köpläge i börsnedgången: "Skit i volatiliteten"
Foto: Freepik
Tisdagens börsras beror på stämningsläget snarare än förändrade fundamenta, och bedömare uppmanar investerare att passa på att köpa aktier.
Vinsthemtagningar och robothandel driver raset
Nedgångarna på börsen ska inte skrämma investerare, enligt Martin Guri, aktiestrateg på Kepler Cheuvreux. Han pekar på vinsthemtagningar och automatiserad robothandel som de främsta förklaringarna till tisdagens rörelse, snarare än några grundläggande förändringar i ekonomin, uppger han till DI och EFN.
– Skit i volatiliteten, köp aktier, titta på portföljen om tre år. Då kanske det är upp 50 procent, säger Martin Guri, aktiestrateg på Kepler Cheuvreux.
Fredsavtalet gynnar konjunkturkänsliga bolag
Karl Hedberg, aktiechef på DNB Carnegie, delar bilden av att nedgångar ska ses som köptillfällen. I en börskommentar spår han att nedåtrekyler kommer att utnyttjas av investerare som vill kliva in på lägre nivåer.
Hedberg lyfter särskilt fram fredsavtalet mellan USA och Iran som en positiv faktor. Mer konjunkturkänsliga industribolag väntas gynnas av avtalet, enligt hans analys.