Fed-chefer delade om inflationen: "Problemet finns på inflationssidan"
Foto: Freepik
Två av Federal Reserves regionchefer kommenterade den senaste inflationssiffran på onsdagen, och gav delvis olika bilder av läget i den amerikanska ekonomin.
Inflationen rör sig åt fel håll
Austan Goolsbee, Fed-chef i Chicago, säger till CNBC att inflationen fortfarande är för hög och att utvecklingen går i fel riktning.
– Vi har nu sett en viss förbättring i tjänsteinflationen, och det är något vi har velat se. Men just nu är det tydligt att problemet finns på inflationssidan, säger Goolsbee.
Trots den dystra huvudbilden lyfter han fram tjänsteinflationen som en ljuspunkt, ett område där centralbanken länge velat se dämpning.
Williams räknar med att inflationen vänder
En mer optimistisk ton kommer från John Williams, Fed-chef i New York. Han uppger att han väntar sig att inflationen börjar sjunka framöver, och anser samtidigt att räntan redan ligger på en lämplig nivå.
Williams signalerar därmed ingen omedelbar förändring av penningpolitiken, trots att inflationsutvecklingen enligt Goolsbee går åt fel håll. De två chefernas uttalanden speglar en bredare oenighet inom Fed om hur allvarligt det nuvarande läget är och hur snabbt en vändning kan väntas komma.
Uttalandena kom i samband med att ny inflationsdata presenterades den 25 juni, enligt uppgifter från CNBC.