Kvinna döms till tolv års fängelse för att ha förgiftat sin man i flera år
Foto: AI-genererad illustration
En kvinna har dömts till tolv års fängelse för mordförsök efter att under en längre tid ha förgiftat sin tidigare make, skriver Aftonbladet. Fallet uppdagades först efter att mannen själv filmade sin ex-fru i smyg.
Förhöjda värden och 13 sjukhusinläggningar
Mannen led under flera år av förhöjda kalcium- och D-vitaminvärden som varken han eller hans läkare kunde förklara. Symtomen ledde till att han lades in på sjukhus vid 13 olika tillfällen, utan att orsaken gick att fastställa.
Varken utredningar eller behandlingar gav svar, och mannens hälsotillstånd fortsatte att försämras periodvis utan uppenbar anledning.
Hemlig filmning avslöjade förgiftningen
Det var först när mannen själv satte upp en dold kamera i sitt arbetsrum som brottet kom i dagen. På filmen syns hur ex-frun droppar ner något i hans vattenflaska.
Materialet ledde till att förundersökningen, som tidigare hade lagts ner, återupptogs. Trots filmbeviset har kvinnan hela tiden nekat till brott, enligt Aftonbladet.
Rätten dömde henne för mordförsök och fastslog straffet till tolv års fängelse.


