Rekordmånga elever i Malmö behöriga till gymnasiet, högst sedan 2000-talets början
Foto: AI-genererad illustration
84 procent av Malmös niondeklassare är behöriga till gymnasiet, det högsta resultatet under hela 2000-talet, visar preliminära siffror från grundskoleförvaltningen.
Siffran är resultatet av en kommunal satsning som inleddes 2013. Tidigare år har upp till en tredjedel av eleverna lämnat grundskolan utan gymnasiebehörighet, rapporterar Sydsvenskan.
Örtagårdsskolan sticker ut med 16 procents ökning
Störst förbättring syns på Örtagårdsskolan i Malmö, där andelen behöriga niondeklassare ökat med 16 procentenheter på ett år. Nu är 87 procent av skolans elever behöriga till gymnasiet, skriver Dagens Nyheter.
Rektorn Sirry Hedberg beskriver ett systematiskt arbete som startar redan vid terminsstarten.
– Redan vid uppstarten av läsåret identifierar vi de elever som behöver det lilla extra för att uppnå målen och följer dem noga, säger Sirry Hedberg till Dagens Nyheter.
Kommunal satsning bakom vändningen
Malmös förbättrade resultat kopplas till en riktad kommunal satsning med start 2013, vars effekter nu syns tydligt i statistiken. Att gå från en situation där var tredje elev saknade gymnasiebehörighet till att 84 procent uppnår den, är en av de mest markanta förbättringarna i stadens skolhistoria under modern tid.
De slutliga siffrorna för läsåret 2025/2026 väntas bekräftas efter sommaren.


