Andersson kallar Åkessons islamistpåhopp "desperat"
Foto: Freepik
Magdalena Andersson (S) avfärdar Jimmie Åkessons Almedalstal som ett tecken på desperation, efter att SD-ledaren anklagat Socialdemokraterna för att vara "nedlusat av islamister".
Svar på anklagelserna
Andersson kommenterade Åkessons utspel i SVT:s Morgonstudion på onsdagen, inför partiets halvdag i Almedalen. Hon ser påhoppet som ett symptom på ett parti som tappar greppet.
– Det är sånt desperata partiledare kan säga när det ser ut som att de håller på att tappa makt och inflytande, säger Magdalena Andersson, partiledare för Socialdemokraterna.
Hon pekar på det rådande opinionsläget, där oppositionen har ett tydligt övertag, och konstaterar att Sverige inte verkar finna SD-ministrar särskilt attraktiva.
Tyst om regeringsfrågan
Andersson pressades även på den avgörande frågan om vilka partier hon är beredd att ta in i en eventuell rödgrön regering, men höll fast vid sin tidigare linje och vägrade svara.
Det är en fråga som följt S-ledaren under hela valrörelsen och som oppositionen ännu inte gett något tydligt besked om.
Andersson berörde också partiets vallöfte om ett slopat karensavdrag, som Socialdemokraterna menar är orättvist mot löntagare. Hon tonade ner farhågorna om att ett slopat karensavdrag skulle leda till ökat fusk med sjukfrånvaro.
Almedalen fortsätter under veckan med fler partiledardebatter och politiska utspel.