Torsdagen den 25 juni 2026
Oberoende nyheter och fördjupande journalistik
Politik

Krishanterare varnar: Politikerna allt mer offensiva mot medier

Krishanterare varnar: Politikerna allt mer offensiva mot medier

Foto: Freepik

Regeringspolitikerna har under mandatperioden blivit alltmer offensiva och kritiska mot medier. Det konstaterar krishanterarna Jeanette Fors-Andrée och Alice Hedin vid ett seminarium i Almedalen, rapporterar Resumé och Dagens Media.

Text: Inez Lindqvist

En strategi som upplevs fungera

Bakgrunden till trenden är att polemik mot medier tycks ge politisk utdelning. Fors-Andrée och Hedin menar att strategin ses som framgångsrik, vilket driver på beteendet.

– Jag tror inte att politikerna ser vad som sker när de attackerar medier. Man undergräver det demokratiska system vi har gett dem att förvalta, säger Jeanette Fors-Andrée, krishanterare.

De två krishanterarna betonar att mediekritik i sig är fullt legitimt, men att formen spelar roll.

Helhetskritik mot journalistkåren är problemet

Det är skillnad på att kritisera en specifik journalistisk metod och att angripa journalistkåren som kollektiv. Den senare formen är den som Fors-Andrée och Hedin varnar för.

– Det blir ett problem när man kritiserar journalistkåren som helhet, utan att peka på en specifik metod eller fråga, säger Alice Hedin, krishanterare.

Uppmaningen till politikerna är att hålla kritiken konkret och faktabaserad, snarare än att rikta generella angrepp mot medier som institution. Diskussionen ägde rum under Almedalsveckan, som samlar politiker, organisationer och debattörer från hela Sverige.

Dela:
Annons Annons