Kristersson: Naturligt att lova SD ministerposter vid valseger
Foto: Freepik
Statsminister Ulf Kristersson (M) försvarar sitt löfte om att ge Sverigedemokraterna ministerposter om alliansen vinner valet. Det sade han i SVT:s utfrågning under Moderaternas halvdag i Almedalen den 26 juni.
"Helt självklart" efter fyra års samarbete
Kristersson beskriver beslutet att offentligt lova SD regeringsplatser som självklart, med hänvisning till det samarbete som pågått sedan 2022.
– Det var helt självklart. Efter fyra års framgångsrikt samarbete är det naturligt att Sverige får en riktig majoritetsregering, säger Kristersson.
Med "riktig majoritetsregering" syftar statsministern på en regering där SD ingår formellt, till skillnad från det nuvarande Tidöarrangemanget där SD stöttar regeringen utan att sitta i den.
Kristersson vill inte specificera antal poster
Hur många ministerposter SD kan tänkas få, och vilka poster det rör sig om, vill Kristersson inte säga. Han hänvisar till att förhandlingar sker efter valet, precis som 2022.
– Man förhandlar. Så gjorde vi förra valet och så kommer vi göra det här valet, säger Kristersson.
Han konstaterar samtidigt att tre partier i Sverige är mer "ogillade" än övriga, och namnger SD, Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Trots det betonar han att alla partier och röster måste respekteras.
Uttalandena i Almedalen sänder en tydlig signal inför valrörelsen om att en borgerlig valseger innebär ett regeringsskifte där SD för första gången får egna ministrar.