MP:s Amanda Lind kritiserar gruvtillstånd nära Vättern: "Väldigt oroväckande"
Foto: Freepik
Miljöpartiets språkrör Amanda Lind riktar skarp kritik mot regeringen efter att den gett tillstånd för förstudier om utvinning av sällsynta jordartsmetaller i Jönköpings kommun, nära Vättern.
Tillståndet gäller området Norra Kärr
Regeringen har utfärdat en så kallad bearbetningskoncession för området Norra Kärr, vilket ger rätt att undersöka marken inför en eventuell framtida gruvdrift. Det är alltså inte ett slutgiltigt driftstillstånd, utan ett första steg som möjliggör vidare undersökningar innan en ansökan om miljötillstånd kan lämnas in.
Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) uppger enligt TT att den planerade gruvan kan tillgodose en stor del av Sveriges och EU:s behov av sällsynta jordartsmetaller.
MP varnar för riskerna med dricksvattnet
Amanda Lind ser allvarligt på beslutet, framför allt med tanke på närheten till Vättern, som är en av Sveriges viktigaste dricksvattentäkter.
– Det här är väldigt oroväckande. Genom att ta nästa steg för en gruva i Norra Kärr verkar regeringen vara beredd att ta stora risker med dricksvattentäkterna i Vättern, säger Amanda Lind, språkrör för Miljöpartiet, i ett mejl till Omni.
Kritiken speglar en bredare debatt om avvägningen mellan grön industriell omställning och skyddet av känsliga naturresurser. Sällsynta jordartsmetaller används i bland annat vindkraftverk, elbilar och elektronik, och EU har länge arbetat för att minska beroendet av import från Kina.
Nästa steg i processen är att den som innehar bearbetningskoncessionen ansöker om miljötillstånd, en prövning där frågor om påverkan på Vätterns vattenkvalitet väntas stå i centrum.