Partiledarna tonar ner kärnkraftskonflikten i TV4-intervju
Foto: Freepik
Trots att Miljöpartiet sagt att de vägrar sitta i en regering som vill bygga ut kärnkraften, försökte MP:s Daniel Helldén och S:s Magdalena Andersson undvika konflikten när de möttes i TV4:s Nyhetsmorgon på onsdagen.
En blockering som inte längre är en blockering?
Miljöpartiets tidigare besked har varit tydligt: partiet sätter sig inte i en regering som förespråkar kärnkraftsutbyggnad. Socialdemokraterna, under Magdalena Anderssons ledning, har å sin sida sagt ja till ny kärnkraft som del av en bred energiöverenskommelse.
Men i TV4-studion valde Helldén att formulera sig på ett sätt som öppnar för tolkning.
– Min bedömning är att det inte finns något att säga ja eller nej till, säger Helldén.
När TV4-reportern Anders Pihlblad pressade honom vidare och frågade direkt om han kan sitta i en regering som säger ja till ny kärnkraft, svarade MP-ledaren med ett sidsteg.
– Jag sätter mig i en regering som ser till att vi klarar klimatutsläppen, säger språkröret.
Andersson undviker också kärnfrågan
Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson valde en liknande strategi och betonade det gemensamma snarare än meningsskiljaktigheterna.
– Vi är helt överens om att vi behöver en bred lösning på energipolitiken, säger S-ledaren.
Formuleringen undviker kärnkraftsfrågan och signalerar att de två partierna väljer att hålla samman inför ett potentiellt valsamarbete, trots att deras officiella ståndpunkter pekar i olika riktningar. Hur konflikten i praktiken ska lösas om de ska regera tillsammans förblir obesvarat.