Torsdagen den 25 juni 2026
Oberoende nyheter och fördjupande journalistik
Politik

Partiledarna tonar ner kärnkraftskonflikten i TV4-intervju

Partiledarna tonar ner kärnkraftskonflikten i TV4-intervju

Foto: Freepik

Trots att Miljöpartiet sagt att de vägrar sitta i en regering som vill bygga ut kärnkraften, försökte MP:s Daniel Helldén och S:s Magdalena Andersson undvika konflikten när de möttes i TV4:s Nyhetsmorgon på onsdagen.

Text: Inez Lindqvist

En blockering som inte längre är en blockering?

Miljöpartiets tidigare besked har varit tydligt: partiet sätter sig inte i en regering som förespråkar kärnkraftsutbyggnad. Socialdemokraterna, under Magdalena Anderssons ledning, har å sin sida sagt ja till ny kärnkraft som del av en bred energiöverenskommelse.

Men i TV4-studion valde Helldén att formulera sig på ett sätt som öppnar för tolkning.

– Min bedömning är att det inte finns något att säga ja eller nej till, säger Helldén.

När TV4-reportern Anders Pihlblad pressade honom vidare och frågade direkt om han kan sitta i en regering som säger ja till ny kärnkraft, svarade MP-ledaren med ett sidsteg.

– Jag sätter mig i en regering som ser till att vi klarar klimatutsläppen, säger språkröret.

Andersson undviker också kärnfrågan

Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson valde en liknande strategi och betonade det gemensamma snarare än meningsskiljaktigheterna.

– Vi är helt överens om att vi behöver en bred lösning på energipolitiken, säger S-ledaren.

Formuleringen undviker kärnkraftsfrågan och signalerar att de två partierna väljer att hålla samman inför ett potentiellt valsamarbete, trots att deras officiella ståndpunkter pekar i olika riktningar. Hur konflikten i praktiken ska lösas om de ska regera tillsammans förblir obesvarat.

Dela:
Annons Annons