Torsdagen den 25 juni 2026
Oberoende nyheter och fördjupande journalistik
Politik

Regeringen tecknar avtal om statligt stöd till ny kärnkraft vid Ringhals

Regeringen tecknar avtal om statligt stöd till ny kärnkraft vid Ringhals

Foto: Freepik

Regeringen och Sverigedemokraterna undertecknade den 25 juni ett avtal om statligt stöd till ny kärnkraft i Sverige. Staten går in som majoritetsägare i Videberg Kraft och finansierar reaktorbygge vid Ringhals.

Text: Inez Lindqvist

Staten tar kontroll över nytt kärnkraftsbolag

Avtalet innebär att staten ger finansiellt stöd till Videberg Kraft, som ägs av statliga Vattenfall, för att bygga kärnkraftsreaktorer vid Ringhals. Staten går samtidigt in som majoritetsägare i bolaget.

– Det har frågats mycket om när det första spadtaget kommer att tas. I dag är avtalet undertecknat, säger Ebba Busch (KD), energi- och näringsminister.

Reaktorerna planeras att tas i drift i mitten av 2030-talet, uppger SD:s partisekreterare Mattias Bäckström Johansson.

Statsstödet kräver EU-godkännande

Innan projektet kan gå vidare krävs godkännande från EU-kommissionen. Regeringen uppger att den ansöker om detta i närtid.

Tidöpartierna menar att det finns ett starkt stöd i riksdagen för modellen. Statsminister Ulf Kristersson (M) kallar beslutet historiskt, men erkänner samtidigt att en framtida regering kan välja en annan väg.

– Det är faktiskt ett historiskt beslut, säger Kristersson.

– Sverige är en demokrati så regeringar kan alltid fatta nya beslut om de så vill, fortsätter han.

Avtalet markerar det hittills mest konkreta steget i Tidöregeringens satsning på att återstarta och bygga ut kärnkraften i Sverige, en fråga som legat högt på agendan sedan regeringstillträdet 2022.

Dela:
Annons Annons