SD-toppar ångrar petningen av Almqvist efter järnrörsskandalen: "Inte rättvis"
Foto: Freepik
Sverigedemokraternas tidigare partiledare Björn Söder och Mattias Karlsson säger nu att petningen av Erik Almqvist efter järnrörsskandalen 2012 var orättvis. Det uppger de i Svenska Dagbladets podd.
Vad hände under järnrörsskandalen?
Skandalen bröt ut när Expressen 2012 publicerade en video där Erik Almqvist och riksdagskollegan Kent Ekeroth syntes beväpna sig med järnrör under en utekväll. I videon ropade de rasistiska och sexistiska glåpord och uppträdde aggressivt. Almqvist pettades därefter från sin position i partiet.
Nu, över ett decennium senare, väljer två av partiets dåvarande toppnamn att ifrågasätta det beslutet.
– Utifrån ett överlevnadsperspektiv för partiet var vi tvungna att ta till åtgärder som egentligen kanske inte var rättvisa, säger Björn Söder till SvD.
Karlsson: "Han hade PTSD"
Söder och Karlsson motiverar sin syn med att Almqvist befann sig i en svår personlig situation vid tidpunkten. Söder hänvisar till en livssituation präglad av hot och våld, och menar att det förklarar Almqvists beteende den kvällen.
Mattias Karlsson går längre i sin beskrivning.
– I dag skulle man säga att han hade PTSD. Han var inte sig själv helt enkelt när det där hände, säger Karlsson i podden.
Uttalandena innebär att två av SD:s mest inflytelserika profiler under den aktuella perioden nu öppet kritiserar ett av partiets mest uppmärksammade krishanteringsbeslut.