Söndagen den 28 juni 2026
Oberoende nyheter och fördjupande journalistik
Politik

SD-toppar ångrar petningen av Almqvist efter järnrörsskandalen: "Inte rättvis"

SD-toppar ångrar petningen av Almqvist efter järnrörsskandalen: "Inte rättvis"

Foto: Freepik

Sverigedemokraternas tidigare partiledare Björn Söder och Mattias Karlsson säger nu att petningen av Erik Almqvist efter järnrörsskandalen 2012 var orättvis. Det uppger de i Svenska Dagbladets podd.

Text: Inez Lindqvist

Vad hände under järnrörsskandalen?

Skandalen bröt ut när Expressen 2012 publicerade en video där Erik Almqvist och riksdagskollegan Kent Ekeroth syntes beväpna sig med järnrör under en utekväll. I videon ropade de rasistiska och sexistiska glåpord och uppträdde aggressivt. Almqvist pettades därefter från sin position i partiet.

Nu, över ett decennium senare, väljer två av partiets dåvarande toppnamn att ifrågasätta det beslutet.

– Utifrån ett överlevnadsperspektiv för partiet var vi tvungna att ta till åtgärder som egentligen kanske inte var rättvisa, säger Björn Söder till SvD.

Karlsson: "Han hade PTSD"

Söder och Karlsson motiverar sin syn med att Almqvist befann sig i en svår personlig situation vid tidpunkten. Söder hänvisar till en livssituation präglad av hot och våld, och menar att det förklarar Almqvists beteende den kvällen.

Mattias Karlsson går längre i sin beskrivning.

– I dag skulle man säga att han hade PTSD. Han var inte sig själv helt enkelt när det där hände, säger Karlsson i podden.

Uttalandena innebär att två av SD:s mest inflytelserika profiler under den aktuella perioden nu öppet kritiserar ett av partiets mest uppmärksammade krishanteringsbeslut.

Dela:
Annons Annons