Vänsterpartiet vill ge alla nyblivna föräldrar 15 000 kronor i bebispeng
Foto: Freepik
Vänsterpartiet föreslår ett engångsbelopp på 15 000 kronor till alla nyblivna föräldrar. Förslaget presenteras av partiledaren Nooshi Dadgostar på Expressens debattsida.
Höjt barnbidrag och stöd till ensamstående
Dadgostar motiverar förslaget med att barnfamiljers ekonomi försämrats under den senaste mandatperioden. Den första tiden med ett nyfött barn är kostsam, och många familjer, framför allt ensamstående, har svårt att klara vardagen, skriver hon.
– Om vi får förtroendet att vara med och leda Sverige efter valet kommer vi prioritera barnfamiljerna, skriver Nooshi Dadgostar, partiledare för Vänsterpartiet.
Utöver bebispecket vill partiet höja barnbidraget med 500 kronor per månad. Ensamstående föräldrar föreslås dessutom få ett särskilt tillägg på 300 kronor i månaden.
Ett vallöfte inför nästa val
Förslagen presenteras i ett tydligt valsammanhang. Dadgostar skriver att prioriteringen av barnfamiljer är villkorad av att Vänsterpartiet får inflytande efter nästa val.
Partiet positionerar sig därmed tidigt i valrörelsen med en familjepolitisk profil riktad mot ekonomiskt pressade hushåll. Hur förslaget ska finansieras framgår inte av debattartikeln.