Vänsterpartiet vill höja pensioner med minst 2 000 kronor i månaden
Foto: Freepik
Vänsterpartiet kräver en pensionshöjning på minst 2 000 kronor i månaden under nästa mandatperiod. Det meddelade partiledaren Nooshi Dadgostar i SVT:s Morgonstudion under partiets halvdag i Almedalen.
Höjd arbetsgivaravgift ska finansiera satsningen
Förslaget innebär att ålderspensionsavgiften höjs från drygt 17 till 18,5 procent. Enligt Dadgostar räcker det för att täcka höjningen, och satsningen ska gynna både nuvarande och framtida pensionärer.
– Nu sätter vi ner foten. Nu måste vi få upp pensionerna för hårt arbetande människor, säger Nooshi Dadgostar, partiledare för Vänsterpartiet.
Dadgostar bekymrad över riksdagens pensionsgrupp
För att satsningen ska bli verklighet krävs stöd i riksdagens pensionsgrupp, där samtliga riksdagspartier ingår. Dadgostar är öppen med att hon inte räknar med det stödet.
– Resterande partier driver det svagt och har inte stöttat oss, säger hon.
Utan majoritet i pensionsgruppen är vägen till en lagstiftad höjning lång. Frågan väntas bli en central del av Vänsterpartiets valrörelse inför nästa mandatperiod.