Ghana blåstes på straff i VM-krock mot England: "VAR gick och tog en kaffe"
Foto: AI-genererad illustration
En utebliven straffpunkt dominerar eftersnacket efter att England och Ghana spelade 0-0 i andra omgången av VM-gruppspelet natten mot tisdag. I slutminuterna revs Ghanas Prince Adu ner av engelske backen Ezri Konsa, utan att VAR ingrep.
Förbundskaptenen rasade mot VAR-domaren
Carlos Queiroz, Ghanas förbundskapten, var upprörd på presskonferensen efter matchen. Han riktade skarp kritik mot att VAR-systemet inte fångade upp situationen.
– VAR-domaren var tydligen på semester i andra halvleken. VAR gick och tog en kaffe, sa han enligt Sportbladet.
Situationen uppstod i slutskedet av matchen när Konsa fällde Adu inne i straffområdet. Ghana, som behövde ett resultat för att stärka sin position i gruppen, gick miste om vad som kunde ha blivit matchens avgörande stund.
Brittiska experter håller med Ghana
Kritiken mot domarbeslut stannade inte hos det afrikanska laget. Även brittiska röster ifrågasatte beslutet, rapporterar flera medier.
– Han flyger in och träffar spelaren, inte bollen, sa Wayne Rooney, tidigare engelsk landslagsstjärna, i BBC:s sändning.
Ghana borde ha fått straff, är den samlade bedömningen från experterna som analyserade situationen efter matchen.
Resultatet innebär att båda lagen fortsatt har allt att spela om i gruppspelet. England, som inte heller lyckades vinna, behöver poäng i den avslutande omgången för att säkra avancemang. Ghana är i samma situation och lär ha med sig bitterheten från nattens domarbeslut in i avgörandet.


