SVT:s domarexpert: Sverige kunde ha fått straff mot Japan
Foto: AI-genererad illustration
SVT:s domarexpert Jonas Eriksson anser att Sverige borde ha tilldelats en straff under gruppspelsmatchen mot Japan i VM, efter en situation tidigt i matchen där Alexander Bernhardsson kapades.
En situation stack ut
Eriksson pekar ut en specifik händelse som han menar borde ha resulterat i straff för Sverige.
– Det här hade mycket väl kunnat vara en straff för Sverige. Jag har sett betydligt värre saker hända tidigare, säger Jonas Eriksson, domarexpert på SVT.
Flera svenska spelare var efter matchen tveksamma till domarinsatsen och sökte upprepade gånger upp domaren under matchens gång, skriver Expressen.
Japansk legend kritiserar svenska reaktioner
Den japanska tidigare storspelaren Keisuke Honda ser saken annorlunda. Han anser att de svenska spelarnas reaktioner var överdrivna och att de påverkade domarens beslut på fel sätt.
– Domaren påverkades av det svenskarna sa, säger Honda till Nikkan Sport.
Kritiken från Honda antyder att de svenska protesterna snarare störde matchbilden än ledde till rättvisare domslut. Hur den omtvistade situationen påverkat Sveriges fortsatta VM-turnering återstår att se.


