Onsdagen den 24 juni 2026
Oberoende nyheter och fördjupande journalistik
Utrikes

Danmark skickar värnpliktiga till Grönland redan i juli

Danmark skickar värnpliktiga till Grönland redan i juli

Foto: Freepik

Danmarks nye försvarsminister Jeppe Bruus meddelar att landet skickar värnpliktiga till Grönland, med de första trupperna på plats redan i slutet av juli 2026.

Text: Alma Fredriksson

Ökat ansvar för Arktis

Beslutet presenterades i en intervju med danska TV2, där Bruus motiverade satsningen med behovet av mer arktisk kompetens inom försvaret.

– Vi behöver fler personer som har kunskap om att verka på Grönland och i Arktis, säger Jeppe Bruus, försvarsminister i Danmark.

Enligt Bruus handlar det om att Danmark ska "ta en större del av ansvaret för att skydda Arktis". Att skicka värnpliktiga är ett konkret steg i den riktningen, och tidsplanen är snabb, med de första soldaterna redo att deployeras inom drygt en månad.

Trumps hot sätter press på dansk försvarspolitik

Beslutet faller inom ramen för ett försämrat säkerhetspolitiskt klimat kring Grönland. USA:s president Donald Trump har vid upprepade tillfällen hävdat att Grönland bör tillhöra USA, något som skapat politisk press på Danmark att tydligare markera sin närvaro och sitt ansvar för territoriet.

Grönland är formellt en del av det danska riksgemenskapet men har långtgående självstyre. Ön är strategiskt viktig i Arktis, ett område som fått ökad geopolitisk uppmärksamhet från flera stormakter, bland annat USA och Ryssland.

Danmarks beslut att öka den militära närvaron med värnpliktiga signalerar en vilja att stärka försvarsförmågan i regionen på kort sikt, inför en fortsatt osäker omvärld.

Dela:
Annons Annons