Frankrike bekräftar sitt första ebolafall – smittad läkare vårdas i isolering
Foto: Freepik
En läkare som återvänt från en humanitär insats i Kongo-Kinshasa har testat positivt för ebola, meddelar det franska hälsoministeriet. Det är det första bekräftade ebola-fallet i Frankrike.
Smittspårning pågår efter bekräftat fall
Patienten vårdas i isolering och myndigheterna har inlett smittspårning, enligt uppgifter från det franska hälsoministeriet. Risken för den europeiska allmänheten bedöms som låg.
Fallet är direkt kopplat till det pågående utbrottet i Kongo-Kinshasa, där läkaren tjänstgjort i humanitärt arbete innan hemkomsten till Frankrike.
Utbrottet i Kongo-Kinshasa har krävt hundratals liv
Det aktiva utbrottet i Kongo-Kinshasa är allvarligt. Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, har över 1 000 personer smittats och 267 avlidit till följd av viruset.
Att en smittad vårdpersonal tagit sig till Europa understryker den risk som humanitära arbetsinsatser i drabbade regioner innebär, och belyser behovet av noggranna rutiner vid hemkomst. Franska myndigheter uppges nu arbeta med att identifiera och följa upp personer som kan ha kommit i kontakt med läkaren efter återresan.