Iran attackerar amerikanska militärbaser i Kuwait och Bahrain med drönare och robotar
Foto: Freepik
Irans revolutionsgarde uppger att man under natten till söndagen genomfört robotattacker mot en amerikansk militärbas i Kuwait och en flottbas i Bahrain, rapporterar New York Times.
Svar på amerikanska attacker i Hormuzsundet
Attackerna beskrivs av revolutionsgardet som ett direkt svar på USA:s militäroperationer mot iranska mål i Hormuzsundet, som genomfördes sent på söndagen. Vapnen som användes var drönare och robotar, enligt det iranska uttalandet.
En amerikansk tjänsteman bekräftar att attackerna ägt rum, men uppger att ingen dödats i samband med dem.
"Uppleva ett helvete" de kommande dagarna
Revolutionsgardet skärper nu tonen mot USA:s militära närvaro i regionen. I ett uttalande i iranska statliga medier varnar gardet för ytterligare attacker, enligt Reuters.
– Amerikanska baser i området kommer uppleva ett helvete de kommande dagarna, uppger revolutionsgardet i uttalandet.
Bahrain är hemvist för USA:s femte flotta och en av de mest strategiskt viktiga amerikanska militärbaserna i Mellanöstern. Kuwait hyser också tusentals amerikanska soldater och fungerar som en central logistikpunkt för USA:s operationer i regionen.
Situationen är under utveckling och det är ännu oklart om USA planerar ytterligare motåtgärder mot Iran.