Söndagen den 28 juni 2026
Oberoende nyheter och fördjupande journalistik
Utrikes

Iran attackerar amerikanska militärbaser i Kuwait och Bahrain med drönare och robotar

Iran attackerar amerikanska militärbaser i Kuwait och Bahrain med drönare och robotar

Foto: Freepik

Irans revolutionsgarde uppger att man under natten till söndagen genomfört robotattacker mot en amerikansk militärbas i Kuwait och en flottbas i Bahrain, rapporterar New York Times.

Text: Alma Fredriksson

Svar på amerikanska attacker i Hormuzsundet

Attackerna beskrivs av revolutionsgardet som ett direkt svar på USA:s militäroperationer mot iranska mål i Hormuzsundet, som genomfördes sent på söndagen. Vapnen som användes var drönare och robotar, enligt det iranska uttalandet.

En amerikansk tjänsteman bekräftar att attackerna ägt rum, men uppger att ingen dödats i samband med dem.

"Uppleva ett helvete" de kommande dagarna

Revolutionsgardet skärper nu tonen mot USA:s militära närvaro i regionen. I ett uttalande i iranska statliga medier varnar gardet för ytterligare attacker, enligt Reuters.

– Amerikanska baser i området kommer uppleva ett helvete de kommande dagarna, uppger revolutionsgardet i uttalandet.

Bahrain är hemvist för USA:s femte flotta och en av de mest strategiskt viktiga amerikanska militärbaserna i Mellanöstern. Kuwait hyser också tusentals amerikanska soldater och fungerar som en central logistikpunkt för USA:s operationer i regionen.

Situationen är under utveckling och det är ännu oklart om USA planerar ytterligare motåtgärder mot Iran.

Dela:
Annons Annons