Söndagen den 28 juni 2026
Oberoende nyheter och fördjupande journalistik
Utrikes

Iran och USA beskjuter varandra, båda sidor anklagar motparten för avtalsbrott

Iran och USA beskjuter varandra, båda sidor anklagar motparten för avtalsbrott

Foto: Freepik

Iran anklagar USA för att ha brutit mot fredsavtalet efter att de båda länderna beskjutit varandra under helgen, rapporterar AFP.

Text: Alma Fredriksson

Fartygsattack utlöste eskalering

Konflikten trappades upp under natten mot fredag när Iran beskjöt ett kommersiellt fartyg under singaporeansk flagg i Hormuzsundet. USA kallade attacken för ett "tydligt brott mot vapenvilan" och svarade med militära angrepp mot Iran.

Hormuzsundet är en av världens viktigaste sjövägar för oljetransporter, och incidenter där får snabbt internationella konsekvenser.

Iran breddade attackerna under dagen

Under fredagen eskalerade Iran ytterligare genom att skjuta mot Bahrain samt ett ytterligare fartyg i Hormuzsundet. Irans revolutionsgarde uppger att de anfallit amerikanska mål i området.

– Svaret kommer att breddas om USA upprepar aggressionen, uppger Irans revolutionsgarde enligt AFP.

Båda sidor hävdar nu att motparten bar ansvaret för att vapenvilan kollapsade, vilket försvårar möjligheterna till en snabb diplomatisk lösning. Hur situationen utvecklas i Hormuzsundet och kring Bahrain väntas följas noga av såväl regionens länder som de stormakter som har intressen i området.

Dela:
Annons Annons