Iran uppges ha slutit avtal om att frigöra 12 miljarder dollar i frysta tillgångar
Foto: Freepik
Iran och USA har kommit överens om att frigöra 12 miljarder dollar i frysta iranska tillgångar, enligt en av Irans chefsförhandlare efter samtal i Schweiz.
Avtalet slöts under förhandlingarna i Schweiz
Det är en av Irans chefsförhandlare som uppger att avtalet har slutförts, rapporterar Reuters. Förhandlingarna har ägt rum i Schweiz, men det framgår inte från vilket land de frysta tillgångarna ska frigöras.
Beskedet kommer efter att Wall Street Journal förra veckan rapporterade att USA samarbetar med Qatar för att ta fram en mekanism som möjliggör frigörandet av frysta iranska tillgångar.
Pengarna ska enligt uppgifter bara få användas för humanitära ändamål
Enligt de uppgifter som Wall Street Journal publicerade ska tillgångarna enbart användas för humanitärt bruk. Mekanismen innebär att Irans centralbank beställer mat, läkemedel och andra varor via Qatar.
Det är oklart om det är just denna Qatar-baserade mekanism som USA och Iran nu uppges ha enats om, eller om en annan lösning har nåtts under Schweiz-samtalen.
Frysta iranska tillgångar har länge varit en central stridsfråga i relationerna mellan Iran och västvärlden. Tillgångarna har blockerats som en följd av internationella sanktioner mot landet.