Fredagen den 26 juni 2026
Oberoende nyheter och fördjupande journalistik
Utrikes

Libanon och Israel undertecknar fredsramavtal efter USA-medling

Libanon och Israel undertecknar fredsramavtal efter USA-medling

Foto: Freepik

Libanon, Israel och USA har undertecknat ett ramavtal som ska leda till fred mellan de två länderna. Det rapporterar AFP på torsdagen.

Text: Alma Fredriksson

USA drev igenom avtalet på fyra dagar

Förhandlingarna tog fyra dagar, med USA som aktiv medlare. Utrikesminister Marco Rubio bekräftar landets roll och beskriver avtalet som ett "första steg" mot fred, enligt AP.

Al Jazeeras analytiker Manuel Rapalo går längre i sin bedömning.

– Ett historiskt avtal som bereder väg för en större, bredare och mer varaktig fred mellan de här två länderna, skriver han.

Israel ska dra sig tillbaka i etapper

Avtalets kärna är en israelisk tillbakadragning i två faser, enligt CNN. Israel lämnar först de områden man intagit norr om Litanifloden och därefter söder om floden. Libanesiska styrkor ska ta över och avväpna Hizbollah i de frigjorda zonerna.

Det är en tydlig förändring mot den position Israels premiärminister Benjamin Netanyahu drivit. Han har tidigare sagt att han inte tänker lämna den så kallade buffertzonen i södra Libanon, enligt Haaretz.

Hur snabbt tillbakadragningen genomförs och hur avväpningen av Hizbollah ska kontrolleras återstår att se när ramavtalet nu ska omsättas i konkreta åtgärder.

Dela:
Annons Annons