Nytt fartyg träffat i Hormuzsundet, hotnivån höjs till "betydande"
Foto: Freepik
Ett oljetankfartyg träffades under fredagen av en oidentifierad projektil i Hormuzsundet. Besättningen är oskadd, men fartyget fick materiella skador, enligt den brittiska maritima säkerhetsmyndigheten UKMTO.
Andra attacken på två dagar
Attacken är den andra i sitt slag på kort tid. Redan under torsdagen träffades ett fartyg i samma sund, en attack som Iran har tagit på sig, rapporterar AFP.
Hormuzsundet är en av världens mest strategiskt viktiga vattenvägar, där en stor del av den globala oljeexporten passerar. Upprepade attacker mot handelsfartyg i området skapar oro på de internationella fraktmarknaderna.
UKMTO höjer hotnivån
Efter fredagens incident höjer UKMTO sin bedömning av hotnivån i Hormuzsundet till "betydande", skriver Bloomberg. Det är en uppgradering som signalerar att myndigheten ser en ökad och konkret risk för fler attacker mot fartyg i området.
UKMTO, som koordinerar maritim säkerhet i regionen, uppmanar fartyg som opererar i sundet att vara extra vaksamma och rapportera misstänkt aktivitet.
Vem som ligger bakom fredagens attack är ännu inte klarlagt. Projektilens ursprung och typ har inte identifierats, enligt de uppgifter som hittills framkommit.