Vance: Grunden för ett fredsavtal med Iran är lagd
Foto: Freepik
USA:s vicepresident JD Vance säger att söndagens fredssamtal i Schweiz lagt grunden för ett slutgiltigt avtal med Iran, som ska sätta punkt för kriget.
Vance: "Vi har lagt grunden"
Samtalen i Schweiz beskrivs av Vance som ett viktigt steg framåt. Han uppger att förhandlingarna skapat förutsättningar för ett mer omfattande avtal, och sammanfattar läget med en byggliknelse.
– Det slutliga avtalet är huset. Vi har lagt grunden, säger Vance, enligt flera nyhetsbyråer.
Exakt när ett slutgiltigt avtal kan vara på plats framgår inte, men tonen från den amerikanska sidan är tydligt optimistisk efter helgens möte.
Iran går med på IAEA-inspektörer
En av de mest konkreta framstegen från samtalen är att Teheran accepterat att släppa in inspektörer från FN:s kärnenergiorgan IAEA, möjligen redan under den kommande veckan. Det är ett krav som länge stått högt på den amerikanska dagordningen i förhandlingarna om Irans kärnvapenprogram.
Utöver inspektörsfrågan öppnar Vance för att USA kan tänka sig att frigöra frysta iranska tillgångar. Pengarna skulle i så fall möjliggöra iranska inköp av amerikanska jordbruksprodukter som soja, majs och vete, ett ekonomiskt incitament som kan mjuka upp de fortsatta förhandlingarna.
Nästa steg i processen väntas bli ytterligare diplomatiska kontakter, med IAEA-inspektionerna som en tidig och konkret måttstock på hur långt parterna faktiskt är beredda att gå.