Tisdagen den 23 juni 2026
Oberoende nyheter och fördjupande journalistik
Inrikes

Två män kopplade till nazistgrupp åtalas för hot i Stockholms tunnelbana

Två män kopplade till nazistgrupp åtalas för hot i Stockholms tunnelbana

Foto: Freepik

Två män, 20 och 21 år gamla, åtalas för olaga hot efter en incident i Stockholms tunnelbana i april förra året. Båda har kopplingar till nazistiska Aktivklubb Sverige, rapporterar Dagens Nyheter.

Text: Leo Norén

Jagade 17-åring och höll metallföremål mot hans hals

Händelsen inträffade när männen jagade en 17-årig pojke uppför en rulltrappa i tunnelbanan. Enligt vittnen fick de tag i pojken, tog tag i honom och höll ett stjärnformat metallföremål mot hans hals. Pojken ska ha sett livrädd ut.

Pojken har inte velat medverka i utredningen, vilket gör att bevisningen vilar på vittnesförhör och övervakningsfilmer. De båda männen nekar till brott.

Aktivklubb Sverige kopplad till tidigare tunnelbanebrott

Det är inte första gången Aktivklubb Sverige hamnar i rättsliga sammanhang kopplade till Stockholms tunnelbana. I vintras dömdes fyra unga män från samma organisation för flera våldsamma överfall mot personer med utländsk bakgrund i tunnelbanesystemet.

Aktivklubb Sverige är en nazistisk organisation som uppmärksammats alltmer av svenska myndigheter och medier de senaste åren. Åtalet mot de två männen är ytterligare ett rättsligt steg mot personer med kopplingar till gruppen.

Dela:
Annons Annons