Två skånska män döms till fängelse för olaglig ip-tv-rörelse med 5 000 kunder
Foto: AI-genererad illustration
Malmö tingsrätt dömer två män i Skåne till fängelse för grovt bokföringsbrott efter att ha drivit en olaglig ip-tv-verksamhet med cirka 5 000 kunder och en omsättning på 40 miljoner kronor.
Verksamheten omsatte 40 miljoner kronor på tre år
Männen sålde olagliga ip-tv-boxar och abonnemang mellan 2019 och 2022, rapporterar Expressen. Under den perioden drog rörelsen in 40 miljoner kronor.
Skatteverket hittade 27 000 inbetalningar och kontaktuppgifter till 20 000 personer i utredningen. När inbetalningarna matchades mot kontaktuppgifterna kunde myndigheten identifiera nästan 5 000 kunder.
43-åring pekades ut som drivande
Den ene av de dömda är en 43-årig man från Kävlinge, som Malmö tingsrätt bedömer som den drivande kraften bakom verksamheten. Han döms till 2,5 års fängelse.
Den andre är en 55-årig polsk medborgare bosatt i Malmö. Han stod som formell företrädare för bolagen men har enligt rätten agerat på uppdrag av 43-åringen. Han döms till två års fängelse.
Båda döms för grovt bokföringsbrott, ett brott som speglar att verksamhetens ekonomiska flöden medvetet dolts från myndigheterna under flera år.


