Måndagen den 22 juni 2026
Oberoende nyheter och fördjupande journalistik
Utrikes

Andy Burnham öppnar för att ta över efter Starmer som Labourledare

Andy Burnham öppnar för att ta över efter Starmer som Labourledare

Foto: Freepik

Andy Burnham meddelar att han är beredd att kandidera till Labours ledarpost efter Keir Starmers avgångsbesked, skriver han på X den 22 juni.

Text: Alma Fredriksson

Burnham ställer sig till förfogande

I sitt inlägg på X beskriver Burnham Starmers avgång som starten på en övergångsprocess, och betonar att den genomförs på ett ordnat sätt.

– Jag kommer att ställa mig till förfogande som en del av den processen, skriver Burnham.

Han är en av de mer profilerade namnen inom Labour och har länge betraktats som en potentiell kandidat till partiets ledarskap. Burnham representerar partiets vänsterfalang och ses av många som en naturlig utmanare till premiärministerposten på sikt.

Från hälsominister till "kungen i norr"

Burnham har en lång karriär inom brittisk politik. Han tjänstgjorde som hälsominister under Gordon Browns regering och har därefter byggt upp ett starkt regionalt fäste som borgmästare i Greater Manchester.

Under pandemin fick han smeknamnet "kungen i norr" efter att ha konfronterat Boris Johnsons regering i förhandlingar om stödpaket till regionen. Det var den konflikten som på allvar etablerade honom som en nationell politisk figur utanför Westminster.

Han lämnade borgmästarposten i Greater Manchester nyligen och har sedan dess spekuleras om hans nästa steg på den nationella politiska scenen.

Med Starmers avgång öppnas nu ledarstriden i Labour formellt, och flera kandidater väntas anmäla sitt intresse under de kommande veckorna.

Dela:
Annons Annons