Iransk olja flödar genom Hormuz i högsta takt sedan krigsutbrottet
Foto: Freepik
Iran har ökat oljeleveranserna genom Hormuzsundet till den högsta nivån sedan krigsutbrottet, efter framsteg i förhandlingarna med USA, rapporterar Bloomberg.
Tre supertankrar med sex miljoner fat på väg
Fraktdata visar att tre USA-svartlistade supertankrar med totalt omkring sex miljoner fat iransk råolja ombord passerade Hormuzsundet under måndagen. Samtliga uppges vara på väg till Singapore, en vanlig omlastningshubb för vidare transport till Kina.
Kina är Irans viktigaste oljekund och köper merparten av landets export via mellanhänder i just Singapore. Att leveranserna nu når sin högsta nivå sedan krigsutbrottet signalerar att Iran räknar med att exportflödet kan upprätthållas trots det pågående geopolitiska trycket.
Prisfall när handlare erbjuder rabatter
Uppgången i exportvolym sammanfaller med ett prisfall på iransk råolja. Källor uppger för Bloomberg att handlare och mellanhänder erbjuder rabatter på upp till 5 dollar per fat för leveranser i juli.
Rabatten speglar ett ökat utbud på marknaden och den osäkerhet som köpare fortfarande känner inför risken med sanktionsbelagd olja. Köpare av iransk olja opererar i en juridisk gråzon och kräver typiskt sett kompensation i form av lägre priser för den risken.
Framstegen i de amerikansk-iranska samtalen verkar ha gett Tehran tillräckligt förtroende för att öppna kranarna igen, men hur hållbart exportflödet är beror på hur förhandlingarna utvecklas framöver.