Israel bombar by i Libanon dagen efter fredsavtalet
Foto: Freepik
Israel genomförde ett bombanfall mot den libanesiska byn Markaba bara ett dygn efter att ett avtal undertecknades för att avsluta konflikten mellan de två länderna.
Bombningen skapar frågetecken kring avtalets hållbarhet
Anfallet mot Markaba, en by nära gränsen mot Israel, rapporteras av Al Jazeera. Det är ännu oklart om några personer skadades eller dödades i attacken.
Bombningen inträffar direkt efter att Israel, Libanon och USA på fredagen undertecknade ett gemensamt avtal med målet att bringa fred i regionen. USA:s utrikesminister Marco Rubio beskrev avtalet som "ett första steg" mot en långsiktig lösning.
– Det här är ett första steg, sade Marco Rubio, USA:s utrikesminister, vid undertecknandet på fredagskvällen.
Hizbollah erkänner inte avtalet
Konflikten kompliceras av att de huvudsakliga striderna inte förs direkt mellan Israel och den libanesiska staten, utan mellan Israel och Hizbollah, som är klassat som terrororganisation av flera länder, bland annat USA, EU och Storbritannien.
Hizbollah avvisar avtalet och menar att den libanesiska regeringen saknar mandat att förhandla på rörelsens vägnar. Det gör avtalets praktiska genomslag osäkert, trots den diplomatiska framgången.
Dokumentet är inte ett fredsavtal i traditionell mening, utan en färdplan där fred är det slutgiltiga målet snarare än ett omedelbart resultat. Hur parterna, och framför allt Hizbollah, förhåller sig till överenskommelsen de kommande dagarna avgör om processen kan fortsätta framåt.