Måndagen den 22 juni 2026
Oberoende nyheter och fördjupande journalistik
Utrikes

Keir Starmer avgår som brittisk premiärminister

Keir Starmer avgår som brittisk premiärminister

Foto: Freepik

Storbritanniens premiärminister Keir Starmer lämnar posten som Labourledare och premiärminister. Det meddelade han inför den samlade presskåren på Downing Street den 22 juni 2026.

Text: Alma Fredriksson

Starmer uppger att han sitter kvar på posten tills en ny ledare är vald, innan parlamentet öppnar i september.

"Jag har hört partiets svar"

Avgångsbeskedet kommer efter månader av press från det egna partiet. Labour har internt ifrågasatt om Starmer är rätt person att leda partiet in i nästa parlamentsval, något han nu väljer att ta fasta på.

– Att gå uppför Downing Street för två år sedan var det stoltaste ögonblicket i mitt liv, säger Starmer.

I sitt tal redogjorde han för vad han och partiet hunnit genomföra under hans tid vid makten. Med gråten i halsen tackade han till sist sin fru och sina barn och sade att han nu ska lägga mer tid på att vara med dem.

Andy Burnhams inträde i parlamentet utlöste krisen

Starmers avgång har länge väntat på rätt tillfälle. Svaga opinionssiffror har under lång tid undergrävt hans ställning inom partiet, och situationen spetsades till när utmanaren Andy Burnham den 22 juni tog plats i underhuset.

Att sitta i parlamentet är ett krav för att få kandidera till posten som Labours partiledare och premiärminister. Burnhams inträde öppnar därmed formellt dörren för en ledarstrid.

Vem som tar över som Labourledare och Storbritanniens näste premiärminister avgörs i den ledarvalprocess som nu inleds, med målet att ha en ny ledare på plats innan parlamentet öppnar i september.

Dela:
Annons Annons