Storbritannien får sin sjunde premiärminister på ett decennium
Foto: Freepik
Keir Starmer avgår som Storbritanniens premiärminister, vilket innebär att landet får sin sjunde person på posten inom tio år. Andy Burnham pekas ut som trolig efterträdare.
Sex premiärministrar på tio år, nu kommer den sjunde
Starmers avgång är ett nytt kapitel i en utdragen period av politisk instabilitet i Storbritannien. Sedan David Cameron lämnade Downing Street i juli 2016 har landet haft hela sex premiärministrar, rapporterar TT.
Theresa May, Boris Johnson, Liz Truss, Rishi Sunak och Keir Starmer har alla haft posten under det gångna decenniet. Liz Truss innehade den kortast, bara 45 dagar hösten 2022.
Starmer har under sin tid som premiärminister brottats med sjunkande opinionssiffror och internt tryck från det egna partiet. Flera ministrar har krävt hans avgång, och förhoppningen inom Labour är att en ny partiledare ska vända trenden.
Andy Burnham väntas ta över
Mycket tyder på att Andy Burnham, tidigare borgmästare i Greater Manchester, blir Starmers efterträdare på Downing Street. Han beskrivs som den ledande utmanaren inom Labour.
Tillträdet väntas dock inte ske omedelbart. Burnham uppges sakna en färdig stab redo att ta över regeringsapparaten.
– Andy har inget manskap som är redo för att flytta in på Downing Street, han behöver tid för att förbereda sig, säger en minister anonymt till The Guardian.
Hur lång övergångstiden blir är ännu oklart, men Burnham behöver rekrytera och förbereda ett team innan han formellt kan tillträda som premiärminister.