Måndagen den 22 juni 2026
Oberoende nyheter och fördjupande journalistik
Utrikes

Pentagon erkänner: Grok AI användes för att attackera 2 000 mål på 96 timmar

Pentagon erkänner: Grok AI användes för att attackera 2 000 mål på 96 timmar

Foto: Freepik

USA:s försvarsdepartement använde Elon Musks AI-chattbot Grok för att koordinera attacker mot Iran, uppger en högt uppsatt Pentagon-tjänsteman under ed.

Text: Alma Fredriksson

Erkännandet kom i samband med en stämning mot Musk

Uppgifterna framkommer i ett edsvuret uttalande kopplat till en pågående stämning mot Elon Musk, rapporterar The Independent. Cameron Stanley, Pentagons chef för digital och artificiell intelligens, skriver att Grok användes för att attackera 2 000 olika mål inom 96 timmar.

Stanley beskriver chattboten som en av tre produkter som är "utrustad för att stödja missionskritiska operationer" i topphemliga miljöer. Han understryker att chattbotens fortsatta verksamhet är "en fråga om högsta nationella säkerhet" för USA.

Uttalandet är, enligt The Independent, det första officiella erkännandet från en amerikansk regeringstjänsteman om att USA använder Musks AI-verktyg i aktiva militära operationer mot Iran.

Civila dödsfall sätter AI-användningen under press

Bakgrunden till avslöjandet är allvarlig. Flera AI-tjänster har hamnat under granskning efter att USA-ledda attacker dödat hundratals civila i Iran.

Att Grok, en kommersiell chattbot utvecklad av Musks bolag xAI, nu kopplas direkt till de militära operationerna väcker frågor om ansvar och insyn. Sambandet mellan Musk, som har nära band till den amerikanska administrationen, och ett AI-system som används i aktiva stridsoperationer är politiskt känsligt.

Stämningen mot Musk, i vars spår uppgifterna läckte ut, riskerar att tvinga fram ytterligare detaljer om hur och i vilken utsträckning civila AI-produkter används i USA:s militära beslutsfattande.

Dela:
Annons Annons