Lördagen den 27 juni 2026
Oberoende nyheter och fördjupande journalistik
Utrikes

Trumps 250-årsmässa plågas av strömavbrott och tomma utställningsbås

Trumps 250-årsmässa plågas av strömavbrott och tomma utställningsbås

Foto: Freepik

Vita husets stora mässa i Washington, The Great American State Fair, har fått en turbulent start, med återkommande elavbrott och minst tio delstater som vägrar delta.

Text: Alma Fredriksson

Glassbrist och ett trasigt pariserhjul

Mässan arrangeras för att fira USA:s 250-årsdag och är ett av Vita husets flaggskeppsevenemang. Starten har dock kantats av problem, rapporterar amerikanska medier.

De återkommande strömavbrotten har fått direkta konsekvenser i sommarvärmen, skriver Washington Post. Glassen har tagit slut eftersom kylkedjorna inte fungerat som de ska. Även ett av de stora dragplåstren, ett pariserhjul, har haft tekniska problem.

– Hela arrangemanget ligger efter i planeringen, säger en person som jobbar med mässan.

Tio delstater och territorier boycottar

Trots att mässans uttalade syfte är att representera hela landet har minst tio delstater och territorier vägrat att skicka representation, bland annat med hänvisning till att det är för dyrt, skriver USA Today. Följden är att flera utställningsbås står tomma.

Frånvaron underminerar arrangemangets symboliska ambition, att visa upp ett enat och stolt Amerika inför 250-årsjubileet.

Besökare nöjda trots kaoset

Trots problemen vittnar flera besökare om positiva upplevelser. Michelle Catan från New York är en av dem.

– Jag älskar att gå runt och se vad de olika delstaterna kan erbjuda. Vi är välsignade som bor i det här landet, säger hon.

Mässan fortsätter i Washington och det återstår att se om arrangörerna lyckas rätta till de tekniska problemen och fylla de tomma montrar som för tillfället sänker helhetsintrycket av jubileumsfirandet.

Dela:
Annons Annons