Amerikansk energiminister spelar ner värmebölja: "Fler dör på vintern"
Foto: Freepik
Mitt under vad forskare beskriver som Europas värsta värmeböljan någonsin tonade USA:s energiminister Chris Wright ner problemet med stigande temperaturer vid en konservativ konferens tidigare i veckan.
Uttalandet väcker reaktioner
Wright deltog i en konferens med flera tunga klimatskeptiker när han kommenterade den pågående värmeböljans konsekvenser.
– Det är alltid fler som dör på vintern än på sommaren, för kyla är en mycket större dödsorsak än värme, sade han enligt Politico.
Påståendet är formellt korrekt. Dödsfallen i Europa är vintertid ungefär åtta gånger fler än under sommarmånaderna. Men Politico påpekar att Wrights uttalande utelämnar en central del av bilden.
Trenden pekar åt fel håll
Trots att kyla globalt sett fortfarande dödar fler människor än värme, förändras mönstret snabbt till följd av klimatförändringar. I USA har värme under det senaste årtiondet passerat kyla som dödsorsak, rapporterar Politico.
Wrights kommentar kom samtidigt som stora delar av Europa drabbas av extrem hetta som forskare beskriver som den värsta värmeböljan som någonsin registrerats på kontinenten. Klimatforskare kopplar mer intensiva och frekventa värmeböljor direkt till mänsklig påverkan på klimatet.
Chris Wright är energiminister i Donald Trumps administration, som sedan återkomsten till Vita huset systematiskt har tonat ner klimatfrågor och dragit tillbaka USA:s åtaganden inom internationellt klimatsamarbete.