Fyra barn döda i varma bilar under Frankrikes värmebölja
Foto: Freepik
Fyra barn har dött i uppvärmda bilar i Frankrike under den pågående värmebölja som också orsakar ett kraftigt ökat tryck på landets sjukvård, rapporterar The Guardian.
Det senaste dödsfallet gäller en 18 månader gammal pojke som tros ha glömts kvar i en bil av sin pappa. Pojken fördes till intensivvård, men på fredagen meddelade sjukhuset att han hade avlidit.
Dödstalen skrämmer läkare
Värmeböljan slår hårt mot hela det franska samhället. Förutom de fyra barnen i bilar har 55 personer drunknat i landet under samma period.
Sjukvården är satt under extremt tryck. I Paris dog 50 personer under ett enda dygn efter att ha sökt akutvård, enligt uppgifter från Reuters.
– 55 är en enorm siffra. Normalt handlar det om tre eller fyra per dygn, säger Patrick Pelloux, ordförande för det franska akutläkarförbundet, till Reuters.
Glömda barn i bilar ett återkommande problem
Att barn glöms kvar i bilar vid extrem värme är ett känt fenomen som återkommer varje sommar i södra Europa. Temperaturen inuti en parkerad bil kan stiga dramatiskt snabbt, även vid måttlig utomhusvärme, och för små barn är risken för överhettning akut.
Det franska fallet med den 18 månader gamla pojken är det fjärde i sitt slag under den nuvarande värmebölja, vilket tyder på att dödsfallen inte är isolerade händelser utan ett mönster kopplat till det extrema vädret.
Frankrike har tidigare drabbats hårt av värmeböljor, bland annat 2003 då uppskattningsvis 15 000 personer dog till följd av hettan. Myndigheterna har sedan dess byggt upp beredskapsplaner, men den nuvarande belastningen på akutvården visar att systemen fortsatt sätts på prov när temperaturen stiger kraftigt.